Geel in Parijs

Geel in Parijs

Geschreven door Ronald

Als team presteren onder druk

Je bent deel van het beste team in de wereld. Jullie zijn marktleiders. Iedereen kijkt naar hoe jullie gaan presteren. De druk is torenhoog. Op de organisatie. Op de staf. Op de teamleden.

Door Corona is de druk alleen maar verder toegenomen. Voorbereiden op deze situatie was vrijwel onmogelijk, de risico’s zijn groter dan ooit, en er is grote onduidelijkheid over ‘hoe we er voor staan’. Maar natuurlijk zijn er ook kansen. De ambities en verwachtingen zijn onverminderd groot. Er moet geleverd worden.

Herkenbaar?

De absolute favoriet

Eén van die teams is Jumbo Visma. Na jarenlange dominantie van Team Sky (Ineos) in het wielrennen is Jumbo Visma dit jaar de absolute favoriet om de Tour de France te winnen. De tour is nu een week bezig, en Jumbo Visma rijdt in de gele trui en heeft al 3 etappe overwinningen.

Wat maakt dit team zo succesvol en wat kunnen we hier van leren? In dit blog kijk ik naar de eerste week van de tour aan de hand van het Team Vliegwiel dat ik gebruik om teams inzicht te geven in hun prestatievermogen en ontwikkeling.

Coach Utrecht Coaching team coaching high performance coach persoonlijk leiderschap

Inspirerend doel: Geel in Parijs

Voor iedereen in het Jumbo Visma team is het duidelijk wat het doel is. De Tour de France winnen en met de gele trui op het podium staan in Parijs. In 1980 was Joop Zoetemelk de laatste Nederlander die de tour won en in de 40 jaar daarna was geen enkele Nederlandse ploeg in staat om de Tour de France te winnen.

Deze grote ambitie inspireert het hele team. Onderdeel zijn van het team dat dit weet te presteren, in welke rol dan ook, is een enorme motivatie.

“Als wielrennen mij iets geleerd heeft, is het dat als je iets bereikt zonder moeite dat het niets waard is”

— Greg Lemond

Respect voor verschillen: Eén Team

De jarenlange dominantie van Team Sky liet zien dat je om de tour te winnen bijna elke etappe moet kunnen domineren. Daarvoor heb je een team nodig met meerdere renners die zo goed zijn dat ze allemaal zouden kunnen winnen. Team Jumbo Visma had met Kruiswijk al een absolute topper in huis, ontwikkelde het talent Roglic tot de onbetwist beste wielrenner van het moment, en haalde met Giro-winnaar Tom Dumoulin ook nog eens een grote kanshebber binnen.

Jumbo Visma wist hier een team van te smeden dat elkaar vertrouwt en samen voor dat ene doel wil gaan. Door open te praten over persoonlijke ambities, respect te hebben voor elkaars visie en ideeën, over hoe je elkaar als topfavorieten kunt aanvullen en hoe je elkaar dus vooral kunt helpen in plaats van als concurrent te zien.

Heldere communicatie: Gas er op!

In de koers gebeurt er continu van alles. Een lekke band, een valpartij, een mindere dag of een onverwachte kans door waaier vorming. Om als team te kunnen inspelen op alle veranderingen is het nodig om glashelder te communiceren. Is iedereen er bij? Hoe voel je je? Kunnen we nog een tandje harder? Heldere communicatie op basis van eerlijkheid en met het belang van het team voorop.

Prachtig moment in deze tour was toen Roglic in de etappe voor de winst wilde gaan maar eerst met Dumoulin overlegde of hij er dan wel bij zou kunnen blijven. Roglic die eerst naar het teambelang keek, Dumoulin die eerlijk was over zijn matige benen, maar om vervolgens wel samen als team een beslissing te nemen: gas er op!

Gedeelde verantwoordelijkheid: Ook leiders moeten volgen

De tour win je, of verlies je, als team. Door duidelijke rollen te hebben in het team heeft ieder teamlid een eigen verantwoordelijkheid die bijdraagt aan het uiteindelijke resultaat.

Iedereen levert zijn unieke bijdrage met zijn unieke kwaliteiten. Tony Martin, oud wereldkampioen tijdrijden, die de kopmannen uit de wind houdt op het vlakke. Wout van Aert, veel-winnaar van beroep, wiens voornaamste taak deze tour is om de kopmannen voorin te houden als de hectiek van de finale er aan komt.

Team Jumbo Visma laat zien dat het leiden van een team een gedeelde verantwoordelijkheid is. En dat het geven en nemen is tussen teamleden om samen tot grootse prestaties te komen.

Aanpassingsvermogen: Sprintje winnen

Alles bij Jumbo Visma staat in het teken van het winnen van de Tour de France. Maar wat doe je als zich een onverwachte kans voordoet om ook nog eens een etappe te winnen?

Het team liet zien ook dan te kunnen schakelen om deze extra kansen te pakken. Op die manier wist Wout van Aert al twee etappes te winnen toen het duidelijk was dat het teambelang gediend was. Tom Dumoulin die zich realiseert dat hij als kopman een ander teamlid kan helpen en bijschakelt om zijn trouwe helper in deze tour een lead-out te geven. Om na de etappe winst zijn teamgenoot lachend en vol ongeloof in de armen te vallen.

Niet vasthouden aan een ijzeren wet, maar elkaar de ruimte geven om kansen te pakken.

Initiatief tonen: De energie spat er van af

In goede teams is er geen ‘moeten’. In goede teams is er sprake van ‘willen’. Ieder teamlid is eager om zijn eigen rol te vervullen. Gesink die deze week met zichtbaar plezier zichzelf aan kop van het peloton helemaal stuk rijdt. Dumoulin die merkt dat hij zal moeten lossen en besluit om dan zichzelf weg te cijferen om de andere kopman Roglic eerst nog bij te staan. Wout van Aert die eerst een hele dag gaten dicht rijdt en daarna nog de frisheid heeft om de beste slipstream in de eindsprint op te zoeken.

Deze energie is de brandstof voor team Jumbo Visma om in de komende weken te blijven knallen. Vol geloof in hun eigen kunnen, met groot vertrouwen in elkaar, en altijd met dat ene gezamenlijke doel voor ogen: Geel in Parijs.

Team enablers & ontwikkeling: State of Orange

Teams in een State of Orange zijn continu in ontwikkelen en kennen geen status quo. Deze teams doorbreken vaste patronen en verleggen steeds weer hun grenzen. High performance teams hebben een Growth Mindset en stoppen dus nooit om zichzelf te vragen hoe het nog beter kan.

“I am not a product of my circumstances. I am a product of my decisions. ”

— Stephan Covey

Ook Jumbo Visma evalueert elke dag wat er goed ging in de etappe, of de gemaakte afspraken werden gevolgd, of de ondersteuning van de renners optimaal was.

De kunst is om dat niet te doen vanuit een oordeel, maar op basis van onderling vertrouwen. Door helder te communiceren op basis van feitelijke informatie en te focussen op wat het team nodig heeft om morgen nog sterker te zijn dan vandaag.

Welke vaste patronen ga jij vandaag doorbreken?

Met State of Orange bouw je High Performance Teams waarmee je dromen realiseert. Teams met maar één doel: resultaten boeken door het beste in elkaar naar boven halen!

Artikel delen:

Klaar voor de volgende stap?

Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek