Prestatieverbetering
Verhoogde expertisebenutting
Alle teamleden benutten nu elkaars expertise, wat leidt tot betere klantprestaties en waardering.
Groeiend onderling vertrouwen
Vertrouwen en openheid binnen het team zijn versterkt, resulterend in een proactieve hulp- en feedbackcultuur.
Stressreductie en werkgeluk
Reflectiemomenten en verbeterde communicatie hebben gezorgd voor minder stress en meer werkgeluk.
Teamdynamiek
Het team van Business Control bij CZ streefde naar een hoger niveau van prestatie en werkplezier. Ondanks de gerealiseerde doelstellingen voelde het team dat er ruimte was voor verbetering. De specialisten waren zeer gedreven, maar een individualistische aanpak leidde tot hoge werkdruk en verminderd werkplezier.
De uitdaging lag in het creëren van een evenwichtige werkverdeling en het stimuleren van samenwerking om de expertise van elk teamlid optimaal te benutten.
Doorbreken van patronen
Door een reeks van teamcoaching sessies, waarbij het team zelf de regie voerde, werden bestaande communicatiepatronen blootgelegd en doorbroken. Inspelend op de situatie van het moment, leerde het team om echt naar elkaar te luisteren, open te staan voor nieuwe perspectieven en samen naar duurzame oplossingen te zoeken.
Parallel aan de groepssessies vonden individuele gesprekken met de leidinggevende plaats om de benodigde beweging vanuit het leiderschap te ondersteunen. Het resultaat was een team dat als eenheid functioneert, waarbij de leden op elkaar en elkaars expertise vertrouwen en samen verantwoordelijkheid dragen voor hun resultaten en gedrag.
Jonno Heijboer
“We kunnen nu echt op elkaar bouwen en elkaars kwaliteiten benutten. De coach was cruciaal om tot dieper inzicht te komen en steeds te verbinden met ons ontwikkeldoel.”